Kossuth Hajó
A g/s KOSSUTH FERENCZ FERDINÁND FŐHERCZEG típusú gőzüzemű oldalkerekes személyhajó 1913-ban épült az Újpesti Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon és Hajógyár Rt. Újpesti üzemében, a Magyar Királyi Folyam-tengerhajózási Rt. részére. A közel 100 esztendős KOSSUTH kiemelkedő muzeális értékkel bír, hiszen mára ez az egyetlen, eredeti formájában fennmaradt személygőzös az egész Dunán. A fedélzeten működő Vénhajó Étterem jelenleg három teremmel áll a vendégek rendelkezésére, egyenként 110, 50 illetve 40 fős befogadóképességgel. A hajó múzeumi hangulatot árasztó belső terei, lépcsőkkel tagolt szintjei vonzóvá teszik nem csak a hazai, hanem a külföldi vendégek számára is. A fedélzeten a hajózás számos érdekes relikviáját bemutató - a Közlekedési Múzeum szakemberei által összeállított - kiállítás is várja a látogatókat. Ezen kívül megtekinthető a teljes egészében megmaradt gőzgép és lapátkerék, a kormányállásban pedig látható a különleges, gőzműködtetésű kormányszerkezet is.exKassa hajó (Debrecen)
A magyar Duna-tengerjáró flotta utolsó, még megmaradt tagját, a TISZA/1937 típusú, m/s DEBRECEN exKASSA kétcsavaros folyam-tengeri áruszállító motorhajót 1939-ben bocsátották vízre a Ganz és Tsa. Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt. újpesti gyárában. Még ugyanabban az évben a Detert állította szolgálatba. 2006 áprilisában a Zoltán Alapítvány támogatásában meghatározó szerepet játszó Európa Rendezvényiroda Kft. segítségével, megkezdődhetett Duna-tengerjáró felújítása. A szükséges munkálatokat a komárnói hajógyárban végezték el.Lajta monitorhajó
Az Osztrák-Magyar Monarchiában épített első, g/s LAJTA LEITHA típusú Monitor 1871-ben készült el az Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár Rt. Újpesti gyárában. Kora legmodernebb technikájával épült (ilyen például a Coles torony, illetve a Bessemer acélból készült nehéz páncélzat teak-fa alapon, stb.). A monitor 1914-1918 között végigharcolta a világháborút, majd 1919-ben már LAJTA néven vett részt a Tanácsköztársaság alatti harcokban. 1920-ban a trianoni békeszerződés után Magyarországnak ítélték azzal, hogy a továbbiakban csak fegyvereitől megfosztva, polgári hajóként alkalmazható. A LAJTA monitor jelenleg a legrégebbi úszóképes hadihajó az Osztrák-Magyar monarchia idejéből. Az Alapítvány 2000 év végén befejezett Uniós forrásokból finanszírozott felújítási munkálatai során teljesen újjáépült. Példa nélküli összefogással sok-sok civil szervezet és magánszemélyek segítségével újjáépültek felépítményei, lövegtornya, ágyúi. Nehéz lenne felsorolni mindazokat, akik az ehhez szükséges információkat 100 év távlatából összegyűjtötték, és ezen elemeket kétkezi munkával újra felépítették.Neszmély gőzös (exBakony)
A Magyarországon gyártott egyik utolsó gőzhajó, a BAKONY/1957 típusú, oldalkerekes vontató 1957-ben készült el az Óbudai Hajógyárban. A részleges felújítást követően, 2004. október 2-án - a hajóskanzent befogadó falu iránti tiszteletből -, a Magyar Hajózási Emléknap és a Tengerészeti Világnap rendezvény alkalmával ünnepélyesen megkapja a NESZMÉLY nevet. A 2000-es évek elején Uniós forrásokból elvégzett felújítás során új héjszerkezetet, javított felépítményt, működés közben megtekinthető gőzgépet és szimulátort kapott. A Neszmély gőzösön jelenleg 48 férőhellyel eredei iskola működik.Zoltán hajó
A Zoltán Alapítvány névadója, a g/s ZOLTÁN exNEUE DONAU típusú oldalkerekes vontató gőzhajó 1869-ben épült Linzben, az Ignaz Mayer Werft gyárban. Mivel e funkciójában az elöregedett testű hajó már csak jelentős anyagi ráfordítással lett volna fenntartható, ezért a tulajdonos az időközben létrejött Zoltán Alapítványnak adományozta. Az ünnepélyes átvételre 2004. július 31-én került sor Százhalombattán. Az eseményt a hajó parancsnoki hídján elhelyezett emléktábla örökíti meg. A ZOLTÁN a SOPRON vontató segítségével jutott el Neszmélyre, a hajóskanzenbe. A Zoltán hajó felújításának munkálatait a 2000-es évek elején végezte el Alapítványunk Uniós pályázati támogatással. A hajó teljes héjszerkezetét kicserélte, fedélzeti elemeit felújította. A Zoltán gőzösön jelenleg a hajózás múltját benutató tárlat, illetve egy Európában egyedülálló csónakmotor kiállítás található.Hajóskanzen Pesten és Budán
www.hajoskanzen.hu, 0620-99-20-152 , [email protected]